24.3.07

EUROPA. Svenskarna som vägrar fatta Europa.

Rapport sänder i kväll över hela Europa - ja till alla som abonnerar på SVT Europa menar jag - ett långt inslag från EU:s 50-årsfirande i Berlin. Ingen nyhet för mig, men ändå så påtagligt: Svenskarna är de mest EU-negativa européerna enligt en brittisk undersökning. Tv-röster från gatan (var det inte Sergels torg?) klagar över toppstyrning i EU. Röster från die Straße i Berlin talar om Europa, resande, vänskap, fred. Har frågorna ställts på olika sätt. Eller är det så enkelt att vi inte klarar av att se hur skyddad den del av Europa är, där vi levt i fred i mer än tvåhundra år?

Till alla som fnyst åt "freds-argumentet" beträffande EU, inte minst i samband med euroomröstningen för tre år sedan: Res! Dra slutsatser! Lyft perspektivet!

EU är det mest framgångsrika fredsprojektet vårt klot har skådat i modern tid. Vad vore vår krigsskadade kontinent utan unionen?

2 kommentarer:

Bengt O. sa...

Fint! Välkommen. Roligt att se at vi blir fler och fler med en positiv grundinställning till EU (utan att för dens skull förlora vårt kritiska omdöme).

(Får jag föreslå att du tillåter "anonyma" kommentarer -som naturligtvis inte alls behöver vara anonyma. För att kommentera här fick jag sätta upp ett fiktivt googlekonto som inte leder någon vart. Mina bloggar hittar du på:

Euroblog - A Northern Perspective

När jag ändå har ordet )

Cornelias argument sa...

Tack, inställningen åtgärdad. Jag har lite svårt för en del teknik. Ge mig gärna tips.